بلوک سیلندر

شکل ظاهری بلوک سیلندر

بررسی بلوک سیلندر

شکل ظاهری بلوک سیلندر

بلوک سیلندر خودرو برند های متفاوت و کیفیت های متفاوتی دارد در برخی از برندها مثل ایرانخودرو با اینکه از کیفیت مناسبی برخوردار است گاهی از نظر ریخته گری رگه های روی بدنه بیرونی بلوک سیلندر مشاهده می گردد. اما این رگه ها نشان از بی کیفیت بودن نیست و بدون نگرانی قابل استفاده می باشند.

در ویدئو های زیر می توانید به صورت کامل بلوک سیلندر ها را با هم مقایسه کنید.

بلوک سیلندر: قلب تپنده‌ی موتور خودرو

بلوک سیلندر یکی از مهم‌ترین اجزای موتور خودرو است که به عنوان پایه و اساس تمام قطعات متحرک موتور عمل می‌کند. این قطعه فلزی، معمولاً از چدن یا آلومینیوم ساخته می‌شود و سوراخ‌هایی استوانه‌ای شکل دارد که سیلندرها نامیده می‌شوند. پیستون‌ها درون این سیلندرها حرکت می‌کنند و باعث ایجاد نیروی محرکه می‌شوند.

نقش بلوک سیلندر در موتور

  • پایه و اساس موتور: بلوک سیلندر تمام قطعات موتور مانند میل‌لنگ، شاتون، سرسیلندر و ... را در خود جای می‌دهد.
  • محل احتراق: در داخل سیلندرها مخلوط سوخت و هوا فشرده شده و سپس مشتعل می‌شود که این عمل باعث ایجاد نیروی محرکه می‌شود.
  • کانال‌های خنک‌کننده و روغن‌کاری: بلوک سیلندر دارای کانال‌هایی است که برای گردش مایع خنک‌کننده و روغن‌کاری قطعات موتور طراحی شده‌اند.

انواع بلوک سیلندر در خودروهای ایرانی

در خودروهای ایرانی، بلوک سیلندر معمولاً از جنس چدن ساخته می‌شود. چدن به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت و سایش، انتخاب مناسبی برای این قطعه است. با این حال، در برخی از خودروهای جدیدتر، از آلومینیوم نیز استفاده می‌شود که وزن کمتری دارد و باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود.

دلایل خرابی بلوک سیلندر

  • سایش بیش از حد: با گذشت زمان و افزایش کارکرد موتور، سایش در دیواره سیلندرها ایجاد می‌شود که می‌تواند منجر به کاهش قدرت موتور و افزایش مصرف روغن شود.
  • ورود آب به داخل سیلندر: نفوذ آب به داخل سیلندر در اثر ترک خوردگی واشر سرسیلندر یا آسیب دیدن بلوک سیلندر می‌تواند باعث ایجاد زنگ‌زدگی و خوردگی شود.
  • گرم شدن بیش از حد موتور: افزایش دمای موتور به دلیل مشکلات سیستم خنک‌کننده می‌تواند باعث تغییر شکل بلوک سیلندر و ایجاد ترک خوردگی شود.

علائم خرابی بلوک سیلندر

  • کاهش قدرت موتور: یکی از اولین علائم خرابی بلوک سیلندر، کاهش قدرت و شتاب خودرو است.
  • افزایش مصرف روغن: افزایش مصرف روغن به دلیل سایش دیواره سیلندرها و نفوذ روغن به داخل محفظه احتراق رخ می‌دهد.
  • دود آبی رنگ از اگزوز: خروج دود آبی رنگ از اگزوز نشان‌دهنده سوختن روغن در محفظه احتراق است.
  • نشت مایع خنک‌کننده: نشت مایع خنک‌کننده از بلوک سیلندر نشان‌دهنده ترک خوردگی یا آسیب دیدن آن است.

تعمیر یا تعویض بلوک سیلندر

در صورت خرابی بلوک سیلندر، بسته به میزان آسیب دیدگی، می‌توان آن را تعمیر یا تعویض کرد. تعمیر بلوک سیلندر معمولاً شامل عملیات‌هایی مانند تراشکاری، سوراخ‌کاری و آب‌بندی است. در صورتی که آسیب دیدگی بسیار زیاد باشد، تعویض بلوک سیلندر با یک بلوک نو یا دست دوم ضروری است.

نکته مهم: تعمیر یا تعویض بلوک سیلندر یک کار تخصصی است و باید توسط مکانیک ماهر انجام شود.

 

برای مشاهده بلوک سیلندر های پژو کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *