روغن موتور مناسب خودرو
انواع روغن موتور خودرو
روغن موتورها، دارای دو نوع معروف هستند: یکی روغن موتور معدنی یا مینرال (Mineral) است و دیگری نیز روغن موتور صنعتی که خود، دو نوع مختلف سنتتیک (Synthetic) و نیمه سنتتیک (Semi-Synthetic) دارد.
روغن موتور معدنی یا مینرال
روغن موتور معدنی یا مینرال، نوع قدیمیتر و در واقع، نوع اولیه روغن موتورهاست که از نفت خام بدست میآید. اکثر خودروهای قدیمی و همچنین اکثر خودروهایی که پیشرانههای قدیمی دارند، معمولا از روغن موتور معدنی استفاده میکنند. روغن موتورهای معدنی، ساختار شیمایی پیچیدهای ندارند و به همین دلیل نیز قیمت تمام شده آنها کمتر از روغن موتورهای صنعتی است. همچنین این نوع روغنها، بدلیل نداشتن افزودنی، معمولا زودتر از روغنهای صنعتی، نیاز به تعویض دارند.
روغن موتور صنعتی یا سنتتیک و نیمه سنتتیک
اما روغن موتورهای صنعتی (نیمه سنتتیک و فول سنتتیک)، از ترکیبات شیمایی بدست میآیند و عمدتا برای خودروهای جدیدتر و پیشرانههایی با تکنولوژی بالاتر، استفاده میشوند. روغن موتورهای صنعتی را در آزمایشگاه، آنقدر دستکاری میکنند تا کمترین ناخالصی و به تبع آن، بیشترین قابلیت روانکاری را داشته باشد.
اعداد و حروف روی روغن موتور
انواع روغن موتورهای موجود در بازار ایران، دارای دو کد مهم هستند. یکی کد SAE است که ویسکوزیته را نشان میدهد. دیگری نیز کد API است که کیفیت روغن موتور را به ما میگوید.
ویسکوزیته روغن موتور چیست؟
ویسکوزیته که در زبان فارسی آنرا بنام «گرانروی» ترجمه میکنیم، معیاری است که برای نشاندادن «میزان غلظت سیالات» استفاده میکنیم. هرچقدر ویسکوزیته بیشتر باشد، یعنی با سیال غلیظتری سروکار داریم. بعنوان مثال ویسکوزیته عسل، بیشتر از ویسکوزیته آب است.
در روغن موتورها نیز ویسکوزیته، همچنان یکی از پرکاربردترین اصطلاحات است. از آنجایی که روغن موتورها برای پیشرانههای مختلف و برای استفاده در دماهای مختلف ساخته میشوند، پس بدیهی است که بعضی از روغن موتورها، غلیظتر باشند اما بعضی دیگر، رقیقتر.
معنی استاندارد SAE در روغن موتور
برای آنکه بتوانیم ویسکوزیته روغن موتورها را با یکدیگر مقایسه کنیم، از استاندارد SAE استفاده میکنیم. یکی از کدها و عددهایی که روی بستهبندی روغن موتورها میبینید نیز دقیقا مربوط به همین استاندارد است.
درجهبندی روغن موتورها را در استاندارد SAE، با عدد مشخص میکنیم که کمترینش 0 و بیشترینش 60 است. مثل SAE-0 و SAE-60.
عدد 0 به معنی کمترین ویسکوزیته (یا کمترین غلظت) بوده و روغن موتور اصطلاحا در نرمترین حالت است. عدد 60 نیز به معنی بیشترین ویسکوزیته (یا بیشترین غلظت) بوده و روغن موتور، در سفتترین حالت خواهد بود.
بر اساس استاندارد SAE، روغن موتورها به دو دسته «مونو گرید» و «مالتی گرید» تقسیمبندی میشوند که در ادامه، به معرفی آنها میپردازیم.
روغن موتور تک درجهای یا مونو گرید
روغن موتور مونو گرید یا تکدرجهای (Single-Grade) همانطور که از نامشان پیداست، به انواع روغن موتوری گفته میشود که فقط در یک محدوده دمایی مشخص، جوابگوست.
اگر روغن موتور را برای «هوای سرد» ساخته باشند، ویسکوزیته آنرا با «عدد به همراه حرف W» بیان میکنیم که در اینجا حرف W از واژه Winter گرفته شده است. روغن موتور با درجه ویسکوزیته زمستانی، عددی بین 0 تا 30 دارد و همانند جدول زیر، آنها را نامگذاری میکنیم:
درجه زمستانی* | حداقل دما | حداکثر دما |
---|---|---|
SAE 5W | منفی 40 درجه | صفر درجه |
SAE 10W | منفی 29 درجه | مثبت 50 درجه |
SAE 15W | منفی 18 درجه | مثبت 38 درجه |
SAE 20W | منفی 1 درجه | مثبت 27 درجه |
*در جدول فوق، درجه برحسب سلسیوس (سانتیگراد) است.
*حداقل و حداکثر دما، بر اساس ترکیبات روغن، ممکن است تغییر کند.
اما اگر روغن موتور را برای «هوای گرم» ساخته باشند، ویسکوزیته آنرا «فقط با عدد» بیان میکنیم. روغن موتور با درجه ویسکوزیته تابستانی، معمولا عددی بین 30 تا 60 دارد و همانند جدول زیر، آنها را نامگذاری میکنیم:
درجه تابستانی* | حداقل دما | حداکثر دما |
---|---|---|
SAE 20 | منفی 7 درجه | مثبت 27 درجه |
SAE 30 | صفر درجه | مثبت 38 درجه |
SAE 40 | مثبت 5 درجه | مثبت 50 درجه |
*در جدول فوق، درجه برحسب سلسیوس (سانتیگراد) است.
*حداقل و حداکثر دما، بر اساس ترکیبات روغن، ممکن است تغییر کند.
روغن موتور چند درجهای یا مالتی گرید
همانطور که در بخش قبل نیز اشاره کردیم، روغن موتور مونو گرید، تنها برای یک بازه دمایی بسیار محدود، جوابگوست. به عنوان مثال اگر در زمستان از روغن موتور SAE-20W استفاده کنید، مجبورید که در تابستان، روغن موتور را تعویض کرده و مثلا از روغن SAE-40 استفاده کنید.
همین موضوع، یا بهتر است بگوییم «ناکارآمدی در دماهای مختلف» سرانجام باعث شد تا نسل جدیدی از روغن موتورها ساخته شود که طیف وسیعی از دماها را پوشش میداد. به این روغنها، روغن موتور چنددرجهای یا روغن موتور مالتی گرید (Multi-Grade) میگویند. از آنجایی که روغن موتورهای مالتی گرید، تا مدتها نیازی تعویض نداشتند، به همین دلیل به روغن موتورهای «چهارفصل» نیز مشهور شدند.
در جدول زیر، انواع متداول روغن موتورهای مالتی گرید یا روغن موتورهای چنددرجهای را مشاهده میکنید:
روغن مالتی گرید* | حداقل دما | حداکثر دما |
---|---|---|
SAE 0W-30 | منفی 40 درجه | مثبت 21 درجه |
SAE 5W-20 | منفی 35 درجه | مثبت 16 درجه |
SAE 5W-30 | منفی 35 درجه | مثبت 27 درجه |
SAE 10W-30 | منفی 29 درجه | مثبت 32 درجه |
SAE 10W-40 | منفی 24 درجه | مثبت 38 درجه |
SAE 15W-40 | منفی 15 درجه | مثبت 43 درجه |
SAE 15W-50 | منفی 10 درجه | مثبت 49 درجه |
SAE 20W-50 | صفر درجه | مثبت 50 درجه |
*در جدول فوق، درجه برحسب سلسیوس (سانتیگراد) است.
*حداقل و حداکثر دما، بر اساس ترکیبات روغن، ممکن است تغییر کند.
تشخیص سال ساخت با API روغن موتور
حالا به سراغ دومین حرف در کدهای API میرویم که مربوط به «سال خودروها» است. زمانی که کدهای API را شروع کردند، حرف A را برای قدیمیترین سال بکار بردند. سپس از حرف B استفاده کردند. بعد از آن نوبت به حرف C و سپس حرف D رسید. خلاصه اینکه این روند، که تا به امروز نیز ادامه دارد، را میتوان اینگونه تفسیر کرد که هرچقدر از حرف A فاصله میگیریم، به سالهای جدیدتری میرسیم.
اجازه دهید تا بیشتر درباره API توضیح دهیم. اولین کد API که برای موتورهای بنزینی تعریف شد، کد SA بود. این کد برای روغن موتور خودروهایی است که قبل از سال 1930 هستند. بعد از SA، کد جدیدی بنام SB را معرفی کردند؛ این کد نیز مخصوص روغن موتور خودروهایی است که قبل از سال 1950 ساخته شده بودند.
از آنجایی که بسیاری از این کدهای API، منسوخ شدهاند و دیگر کاربردی ندارند، در جدول زیر، فقط کدهای معتبر API را برای موتورهای بنزینی، معرفی کردهایم:
کد روغن موتور بنزینی | سال ساخت خودرو |
SP | مدل 2020* |
SN | مدل 2020 و قدیمیتر |
SM | مدل 2010 و قدیمیتر |
SL | مدل 2004 و قدیمیتر |
SJ | مدل 2001 و قدیمیتر |
*اطلاعات کاملتر را در سایت api.org مشاهده کنید.