تنظیم باد لاستیک
تنظیم باد لاستیک خودرو یکی از مهمترین کارهایی است که باید به آن توجه کرد تا بهترین عملکرد روی جاده داشته باشیم. اما بسیاری از ما ممکن است به اشتباهاتی در این زمینه بیفتیم که باعث کاهش عمر لاستیک و کاهش بازدهی و راندمان خودرو میشود.
در این مقاله، به بررسی مراحل تنظیم باد لاستیک خودرو میپردازیم و روشهایی را برای انجام این کار به شما آموزش میدهیم.
بررسی فشار هوا
قبل از هر چیز، باید فشار هوای لاستیکهای خودرو را بررسی کنید. برای این کار، میتوانید از فشارسنج استفاده کنید. فشارسنج را بر روی سوزن والوی لاستیک قرار داده و فشار هوای داخل لاستیک را اندازه بگیرید.
بررسی فشار هوای توصیه شده
بعد از بررسی فشار هوای لاستیک، باید مطمئن شوید که فشار هوای داخل لاستیک با مقدار توصیه شده توسط تولید کننده خودرو مطابقت دارد. این اطلاعات را میتوانید در کتابچه راهنمای خودرو یا برچسب لاستیکهای خودرو پیدا کنید.
تنظیم فشار هوا
اگر فشار هوای لاستیک شما پایینتر از مقدار توصیه شده است، باید فشار هوا را با استفاده از یک پمپ هوا تنظیم کنید. با توجه به نوع خودرو و لاستیکهای شما، ممکن است میزان فشار هوای مورد نیاز متفاوت باشد.
بررسی دوباره فشار هوا
بعد از تنظیم فشار هوا، باید دوباره فشار هوای لاستیک را با استفاده از فشارسنج بررسی کنید تا مطمئن شوید که فشار هوا به درستی تنظیم شده است.
تکرار این مراحل
بهتر است این مراحل را برای همه لاستیکهای خودرو تکرار کنید تا مطمئن شوید که فشار هوا در همه لاستیکها به درستی تنظیم شده است.
در نهایت، باید به یاد داشته باشید که تنظیم باد لاستیک خودرو بهتر است حداقل دو هفته یک بار انجام شود. همچنین، در صورتی که در طول رانندگی، لرزش، صدای عجیب، یا سایر مشکلاتلاستیکی را تجربه کردید، باید فوراً به یک تعمیرکار معتبر مراجعه کنید تا مشکلات را برطرف کند.
تنظیم باد در شرایط متفاوت آب و هوایی
تنظیم باد لاستیک خودرو در شرایط مختلف آب و هوایی ممکن است متفاوت باشد. در واقع، فشار هوای لاستیکها باید بر اساس شرایط آب و هوایی و نوع رانندگی تعیین شود.
آب و هوای گرم و خشک:
فشار هوای لاستیکها باید کمی بیشتر از مقدار توصیه شده باشد. این امر به دلیل این است که در شرایط گرم، هوا درون لاستیکها گرمتر و بیشتر پر میشود و به همین دلیل نیاز به فشار بیشتری دارد.
آب و هوایی سرد:
فشار هوای لاستیکها باید کمی کمتر از مقدار توصیه شده باشد. در این شرایط، هوا درون لاستیکها سردتر و کمتر پر میشود و به همین دلیل نیاز به فشار کمتری دارد.
همچنین، نوع رانندگی هم میتواند بر تنظیم باد لاستیک خودرو تأثیر بگذارد. برای مثال، در رانندگی شهری، ممکن است به دلیل ترافیک و توقفهای مکرر، فشار هوای لاستیکها باید کمی بیشتر از مقدار توصیه شده باشد. اما رانندگی بلندمدت و برای فاصلههای طولانی، فشار هوای لاستیکها باید کمی کمتر از مقدار توصیه شده باشد تا عمر لاستیکها بیشتر شود.
بنابراین، توصیه میشود که قبل از تنظیم باد لاستیک خودرو، شرایط آب و هوا و نوع رانندگی را در نظر بگیرید و فشار هوای لاستیکها را بر اساس این موارد تنظیم کنید. همچنین، بهتر است فشار هوای لاستیکها را در طول فصول مختلف سال، به صورت دورهای بررسی کرده و تنظیم کنید تا بهترین عملکرد و عمر مفید لاستیکهای خودرو را داشته باشید.
آیا تنظیم باد لاستیکها برای خودروهایی با وزن متفاوت متفاوت است؟
تنظیم باد لاستیکها برای خودروهایی با وزن متفاوت ممکن است متفاوت باشد. در واقع، فشار هوای لاستیکها باید بر اساس وزن خودرو و بار مفید آن تعیین شود.
بیشتر تولیدکنندگان خودرو برای هر مدل خودرو، یک شیوه تنظیم فشار هوای لاستیکها را توصیه میکنند که بر اساس وزن خودرو و بار مفید آن تعیین شده است. به عنوان مثال، برخی خودروهای سبک و کوچک با وزن کمتر، فشار هوای لاستیکهای خود را کمتر از خودروهای بزرگتر با وزن بیشتر تنظیم میکنند.
علاوه بر وزن خودرو، بار مفید خودرو (باری که میتواند برداشته شود) نیز باید در تنظیم فشار هوای لاستیکها مد نظر قرار گیرد. برای مثال، اگر شما برای حمل بار سنگین از خودرو خود استفاده میکنید، فشار هوای لاستیکها باید بیشتر از مقدار معمول تنظیم شود تا بار مفید خودرو را تحمل کنند.
بنابراین، توصیه میشود که قبل از تنظیم باد لاستیک خودرو، وزن خودرو و بار مفید آن را در نظر بگیرید و به توصیههای تولیدکننده خودرو برای تنظیم فشار هوای لاستیکها توجه کنید. همچنین، در صورت داشتن بار سنگین به خودرو، فشار هوای لاستیکها را بیشتر از مقدار توصیه شده تنظیم کنید تا بار مفید خودرو را به خوبی تحمل کند.
تنظیم باد در سیستم ترمز هیدرولیک
برخی خودروها از سیستم ترمز با فشار هیدرولیک استفاده میکنند، در حالی که سایر خودروها از سیستم ترمز با فشار هوایی استفاده میکنند. برای هر نوع سیستم ترمز، توصیه میشود که تنظیم فشار هوای لاستیکها بر اساس توصیههای تولیدکننده خودرو و بار مفید آن صورت گیرد.
خودروهایی که از سیستم ترمز با فشار هیدرولیک استفاده میکنند، تنظیم فشار هوای لاستیکها میتواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد سیستم ترمز داشته باشد. در این خودروها، فشار هوای لاستیکها میتواند تأثیری بر فشار هیدرولیک در سیستم ترمز داشته باشد و در صورت تنظیم نادرست، ممکن است باعث نقصان عملکرد سیستم ترمز شود.
تنظیم باد و سیستم ترمز بادی
خودروهایی که از سیستم ترمز با فشار هوایی استفاده میکنند، فشار هوای لاستیکها نیز باید بر اساس توصیههای تولیدکننده خودرو تنظیم شود تا عملکرد بهینه سیستم ترمز حفظ شود.
سیستم ترمز ABS (Anti-lock Braking System) یک سیستم ایمنی است که با جلوگیری از قفل شدن چرخهای خودرو در زمان ترمزگیری، کنترل بیشتری بر روی خودرو فراهم میکند. با این حال، تنظیم نادرست فشار هوای لاستیکها میتواند عملکرد سیستم ترمز ABS را تحت تأثیر قرار دهد و در برخی موارد حتی باعث نقصان عملکرد آن شود.
بنابراین، توصیه میشود که در تنظیم فشار هوای لاستیکها برای خودرو با سیستم ترمز ABS، به دقت رعایت شود و فشار هوای لاستیکها بر اساس توصیههای تولیدکننده خودرو و بار مفید آن تعیین شود. همچنین، برای حفظ عملکرد بهینه سیستم ترمز ABS، توصیه میشود که فشار هوای لاستیکها را به صورت دورهای بررسی کرده و در صورت نیاز تنظیم کنید.
جدول تنظیم باد خودرو های مختلف
خودرو | میزان باد لاستیک جلو | میزان باد لاستیک عقب |
پراید | 29 (دوگانه سوز 32) | 29 (دوگانه سوز 35) |
پژو 405 | 29 | 31 |
دنا | 29 | 29 |
دنا توربو | 32 | 31 |
پژو پارس | 29 | 31 |
آریو | 32 | 32 |
رانا | 33 | 33 |
پژو 206 | 33 | 33 |
ال 90 | 29 | 32 |
تیبا | 33 | 33 |
سمند | 29 | 31 |